06 April, 2010

Saya Hargai Terima Kasih, Tapi Saya Ada Cara Saya Sendiri


Sembilan bulan saya kandungkan dia
Sembilan bulan ke hulu ke hilir saya bawa dia
Sembilan bulan dia membesar dalam diri saya
Sembilan bulan dia berkongsi nafas dengan saya

Dia nyawa saya..

Saya sangat sayangkan Azfar saya..Tiada walau sekali nadi saya berdetik tanpa saya mengingati Azfar.

Dalam nak membesarkan dia, saya tau saya perlu banyak belajar. Tiada ijazah kepujian keibubapaan, sbb tu saya akan minta nasihat dan pandangan sesiapa saja yang saya rasa lebih dulu tahu melalui pengalaman mahupun pembacaan. Saya hargai semua nasihat. Saya tahu nasihat pastinya bertujuan baik.

Tapiii..berilah saya peluang. Biarlah saya didik anak saya dengan cara saya. Biar saya tahu apa yang betul dan salah saya buat dalam usaha saya menjaga dan membesarkan 'nyawa saya'. Saya dengar, saya terima semua nasihat. Tapi saya pilih ikut kesesuaian. Yang saya tak ikut bukan bermakna tak bagus cuma saya rasa mungkin saya boleh buat ikut cara lain yang sesuai dengan anak saya. Anak saya adalah anak saya. Dia seorang individu yang ada keperluan sendiri.

Tengok si A, dia macam tu macam ni..
Kalau A, time ni dia dah begitu begini..

Perlu ke??

Saya sedih, seolah2 saya tak sayangkan anak saya sbb tak buat macam parent kepada A buat. Seolah2 saya tak tau apa2. Demi Allah, saya cari, saya baca, saya tanya, saya dengar semua tentang bagaimana nak jaga seorang anak.

Saya tahu saya perlu bertolak ansur. Tapi untuk sekali ini..Tolonglah percaya pada usaha dan kemampuan saya!


Sekali ini saja..

*maaf entry ini agak emosi, kerana saya mmg tengah beremosi dan saya tiada tempat meluahkan buat masa sekarang.

6 comments:

xeea said...

agree.

every children are special. masing2 perlu kita treat as individual. dan sbg parents, of coz kite nak yg terbaik utk anak kite, kan.

way to go, mama azfar. u knows your son best :)

Mawar said...

Thanks xeea 4 ur support. Yes, semua parents nak yang terbaik utk anak, tengah pregnant pun kita dah dahulukan dia dari diri sendiri tambah lagi bila dah depan mata..

roshda said...

hi salam singgah..
anak awk comel.. :D saya alamai juga mslh ini.. kdg2 kita tertekan.. nak lawan org tua kn.. kita kena saba n pujuk diri sndiri kn.. btol ckp awk semua parents nk yg terbaik.. saya pon kdg2 tensen ngan pendpt org lama2 huhuhu.. nak d luah mati mak.. kn hehehe moga2 awk jd ibu yg baik utk anak awk.. sabar ye :D

Mawar said...

Roshda, tq ;-)
Lets do the best for our son!

::Ida:: said...

owh i pon tak terkecuali.
we are the mother and we know what's good or bad for anak kita kan?
yerla apa org tua ckp tu, ada yg boleh kita ikut. ada yang kita kena timbang dulu.
i once sbb tak mo ikot ckp org tua sangat she said 'i tak reti jaga anak'. sedih tak?? i masuk tandas p nangis huhuhuhuhu

Mawar said...

Sedih kan bila org ckp mcm tu. I admit kita tak reti sbb we're first timer..tapi i percaya kita sentiasa cari segala info kat ceruk mana sekali pun, baca sana sini pengalaman orang sbb kita nak jadi reti dan pandai jaga anak kita. Betul tak? i guess kita kena pekakkan telinga dan buat yang terbaik utk anak kita.

Ingatkan i sorang je ada dilema ni :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails