30 May, 2011

Selesai Sudah Urusan Pindah Rumah

Alhamdulillah, akhirnya selesai jugak urusan pindah rumah. Kami betul-betul pindah the day before Wesak day. Alasan, senang sebab dapat hantar Azfar ke school sementara saya dan Soulmate selesaikan urusan pindah rumah. Then the next day was a holiday, dapat la berkemas sikit sebanyak.


Memang agak memenatkan sebabnya, kami di Kota Bharu weekend before for my sis in law reception, groom's side. Sunday, balik dari KB, Monday pindah. Kalau ikut perancangan awalnya, kami nak pindah weekend selepas majlis di KB tapi sengaja diawalkan atas beberapa reason. Antaranya adalah kami kena pindah on weekdays or else Azfar akan sangat 'membantu' proses perpindahan tu ;-)


Jadi, memang agak kelam kabut sikit urusan kami on the day itself. Pagi, lepas hantar Azfar ke school kami angkut sikit2 barang guna both cars ke rumah baru. Lepas satu trip, technician yang nak pindahkan astro dan technician aircond datang untuk buka dari rumah lama dan pasang di rumah baru. Saya di rumah lama tunggu they all buka, Soulmate di rumah baru tunggu they all datang pasang. Luckily, orang lori informed dia akan lewat sikit.


Hari tu, kami cuma bersih dan kemas master bedroom supaya dapat tidur. Barang-barang lain mmg tunggang langgang. Memang inilah akibatnya pindah terkejut macam org lari dari rumah tak mampu bayar sewa. Haha..


Sekarang sudah lebih tenang sedikit. Masih ada 30-40% barang yang belum kemas, pelan-pelan kayuh la.







Sikit tips on pindah rumah based on our own experience;


Planning - Memang perlu perancangan awal supaya arrangements dengan technician yang berkenaan dapat dibuat mengikut masa yang sesuai. Kalau jadi macam saya, memang berpeluh la. Sudahlah asyik bertangguh nak packing barang..


Packing - Kalau ada perancangan awal, jadi dapat peruntukkan masa yang secukupnya untuk packing barang-barang. Lagi satu, sebolehnya guna box yang saiznya kecil supaya senang bila nak mengangkat all the boxes. Kalau isi satu box besar penuh, 3 orang angkat belum tentu boleh :-)

Itu saja yang saya boleh ingat sekarang ;-)




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails