CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

26 May, 2011

Kita Semakin Lupa Bagaimana Nak Berbual Zaman Ini

Suatu hari, kami anak beranak ke Saba, Cyberjaya. Niat di hati dan perut masing-masing terasa teringin bernasi arab. Sambil menunggu makanan sambil sibuk melayan Azfar yang asyik nak main dengan straw. Maklum la baru pandai sedut air guna straw katakan.

Belakang meja kami, duduk satu keluarga kecil juga seperti kami. Si suami, masuk terus duduk lalu menghadap blackberry. Isteri duduk berhadapan melayan anak kecil dalam carseat atas meja. Lepas 15 minit, agaknya si isteri bosan lalu bagi si anak doll kecil buat main lalu menghadap iphone. Beberapa lama kemudian, hidangan mereka sampai lalu masing2 letak fon dan mula makan. Usai makan, si suami kembali dengan blackberrynya dan si isteri kembali melayan anak kecil sambil sebelah tangan lagi sibuk dengan iphone juga.

Rata-rata meja lain juga hampir serupa. Kalau ada yang masih berbual pun, tangan masih tak lekang dengan phone masing-masing. Kadang kala semasa berbual juga mata masih menjeling ke arah phone sendiri.

Membuatkan saya terasa sedih. Keadaan sekarang buat kita semakin lupa bagaimana untuk berkomunikasi cara manual.


Mungkin orang kata saya ni ketinggalan zaman. Tapi saya masih lebih suka kalau berbual biar berdepan.


Tak salah kalau kita seiringan dengan teknologi.

Cuma

Ada masa dan ketikanya berbual biasa lebih sesuai.

2 comments:

isma

yup nowadays a lot of people love to communicate with their gadget rather than talk with the people surrounding.

I would like to share my experience.Everytime I hang-out w/girlfrens,msg2 busy with bb or iphone.orang yg takder bnda2 canggih tu mcm i ni tercongok je la tengok sekeliling.sumtimes feel sad tho!

the technology have pros n cons.use it wisely!

Mawar

True!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails