26 February, 2010

6 Months Lil' Azfar

My dear baby is 6 months young today!! Happy 6 months birthday my dear busyuk masyam baby!






Setengah tahun suda rupanya..the best part is he will starts solid food! Mama ada banyak perancangannya ni. Harapan yang menggunung tinggi adalah nak memasak utk my lil' man ni. Oh, saya blom start solid utk Azfar lagi, mmg saya plan nak tunggu on the very day he hits 6 months. Setengah org kata saya kejam. Kawan2 mak mentua saya dan kawan2 mak saya marah bila tau saya blom bagi Azfar makan solid food lagi.


Sebenarnya saya rasa Azfar ok je. Sbb dia tak pernah meraung tak cukup susu or what. Sampai hari ni dia menyusu mcm biasa, 4 oz setiap 2 jam. So saya tak rasa saya perlu risau sangat bila saya start solid lambat sikit. Lagipun, since dia lahir kecik skit, saya nak dia membesar dengan susu dulu sebelum introduce food. Saya tak mintak tapi mana la tau ada food yg tak sesuai dengan dia, nnt kena diarrhoea ke apa ke lagi susut badan saya akan lebih susah hati (ke imaginasi saya adalah melebih-lebih?? apa2 la Mawar..). Ni pandangan peribadi saya je k, saya tiada halangan pada yang nak start food lebih awal, babies are individual kan? Ada keperluan masing2.





Mama & Baba loves you so much dear!


Hari ni cuti sambung sekali dengan weekend. Best! Mama, Baba jom ikut Azfar jalan-jalan!


6 comments:

Bibi Intan Suraya said...

Alahai cutenyaaa Azfar nii...dah besar pjg dah kan anak kita ni...mine too, already hit 6 months old and i just start her first solid food last week. it is good actually to start late bcoz baby should get as much as possible a breastmilk.

note: i masak sendiri tau solid food, kurang yakin dgn makanan segera nih hehehe

Mawar said...

Babies mmg sentiasa boleh menawan hati sesiapa pun kan :-)

Tu la mmg terasa cepat sungguh. Sat ja tengok dah besar panjang pun our babies.

Masak sendiri lagi bagus kan boleh baca doa selawat semua. Moga2 anak kita membesar sihat dan berjaya dunia akhirat.

Unknown said...

patutnya bile bleh bagi baby solid food.. bukan kita digalakkan bg susu sampai 6 bulan ke?? *slalu tgk poster kat klinik tu*
dan sgt2 sokong, kalau nak bg solid foods it's better yg kita masak sendiri

Mawar said...

Dayu: Suggested, 6 months tapi sebenarnya starting 4 months pun dah boleh bagi skit2 bergantung sama ada our baby dah ready atau tak. Tapi kalau baby kita breastfeed, lebih elok delay skit bagi solid food

Intan Yus said...

akupun dah kena tegur ngan mak aku daa sbb x start lg bg Hasya solid food..tp aku wat pekak telinga je. Aku berpegang "6 months bfeed" tu le.. ada lbh krg 3 mggu lg b4 start solid food n tgh nak blaja sediakan sndiri utk my lil one..

Mawar said...

takpe anak kita pandai2 bertanggungjawab. masa start bagi solid kat Azfar aku start dgn puree dulu, rice blom bagi lagi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails