11 August, 2011

Hobi dan Babylon Series


Masa masih bersekolah terutamanya sekolah rendah, entah kenapa guru-guru masa itu suka sangat dengan soalan tentang hobi. Mungkin ada dalam sukatan pelajaran agaknya. Susahnya, saya paling tak suka dengan soalan sebegitu. Tak suka bukan kerana apa, kerana saya perlu berusaha berfikir dengan bersungguh-sungguh untuk beritahu hobi saya. Jujurnya, saya tiada hobi yang khusus. Jawapan senang nak melepaskan diri, hobi saya membaca buku :-)

Kalau betul nak dikatakan hobi saya membaca pun tak jugak. I love reading. Cuma, sebagai hobi? hmmm. Kalau orang yang seminggu satu atau dua atau tiga buku yang dibacanya, mungkin hobi dia membaca. Tapi saya suka juga membaca. Dulu, masa masih di sekolah rendah, bahan bacaan masa tu yang popular Kuntum, Kawan dan yang sewaktu dengannya. Bila sudah masuk peringkat menengah saya suka baca majalah hiburan. Budak remaja nak meningkat dewasa la katakan ^_^

Cuma bila sudah menjejakkan kaki ke universiti, kesukaan pada aktiviti membaca tu seumpama hilang. Hampir lima tahun belajar di sana, saya cuma baca buku pelajaran. Itupun bila exam hampir tiba. Lain-lain waktu banyak diisi dengan aktiviti lain. Saya lebih memilih menonton wayang, berjalan-jalan tanpa tujuan di shopping mall, lepak di kedai makan daripada membaca.

Cuma bila dah bekerja kesedaran untuk kembali membaca datang. Mungkin sekarang duit sendiri, jadi timbul rasa perlu membelanjakan duit ke arah yang lebih bermanfaat. Saya baca semua jenis buku.

Suatu hari saya beli buku Air Babylon by Imogen Edward-Jones. First Babylon series yang saya beli. Dari muka surat pertama sampai ke akhir, saya macam tak boleh stop. Suka sangat!


pic: Google

Sejak itu, saya beli semua Babylon series kecuali Fashion Babylon yang saya belum sempat beli.


Air Babylon takde dalam gambar. Ada orang pinjam tapi saya tak ingat siapa huhu

Dan baru-baru ini saya mencari Hospital Babylon, yang terbaru dalam Babylon series. Saya ke MPH Alamanda, kalau ikut rekod masih ada 1 buku di situ, tapi tak jumpa. Jenuh staff MPH tu mencari di semua rak pun tak jumpa juga. Oleh sebab nak jugak buku tu, saya beli di MPH Online dan dah pun sampai ^_^

Suka!!



Masalahnya sekarang, bila masa saya nak baca huhu. Waktu sangat mencemburui kita terutamanya bulan puasa ni kan?


Anyway, kalau yang suka light reading, saya cadangkan boleh lah baca Babylon series ni. Setakat ni, saya paling suka Air, Hotel and Wedding Babylon. Best! tak tipu.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails