26 March, 2010

7 Months Lil' Azfar

My lil boy is already 7 months young today!!! Ohh cepatnya kamu membesar sayang..


Alhamdulillah syukur kepada Allah kerna kamu sedang membesar dengan sihatnya.

Sakit demam sikit2 tu saya anggap perkara biasa, sekadar untuk membina antibodi kamu wahai sayang mama. Mama loves u so much!

Sudah sebulan juga Azfar started his solid food. Setakat ni Azfar dah rasa carrot, potato, pumpkin, spinach dan avocado.


Dan betik juga hikk! Semua tu saya buat puree sbb Azfar tak suka sangat bila saya letak nasi buat bubur. Kalau nak letak juga saya kena letak suku je beras lagi tiga suku benda lain. Sebulan ni saya bagi Azfar makan 1 kali je sehari which is petang2 bila saya dah amik dia dari school. Saya nak bagi dia serasi dulu dengan makanan so saya tahu apa dia suka apa dia tak suka then baru saya yakin skit nak bagi makanan kat school dia. So far saya tau skit2 la apa yang dia suka, contohnya carrot dia ok kalau saya rebus gitu je, kalau potato kena rebus dengan ikan bilis then blend guna air rebusan tu, kalau spinach kena rebus dengan potato.


Saya ada banyak lagi idea nak bagi Azfar makan, lepas ni saya nak try pisang (pisang apa yang sesuai ek??), celery, sweet potato, tofu, broccoli, epal, pear...Kakak ipar saya suruh bagi salmon tapi rasanya saya nak tunggu sampai Azfar masuk 8 months baru nak bagi ikan & ayam. Tengok la macam mana nanti..


Bila nampak mama pegang bowl, dia pun sibuk dengan tangan tu tak sabar2 nak makan


Agak2 mama lambat skit dia buat protes ala2 piket gitu


Kalau mama masih buat endah tak endah je trus dia buka mulut menangis


Bila dah dapat baru lega rasanya...

InsyaAllah starting this month saya akan mula bekalkan makanan ke school dia. Sebelum ni, since saya bagi dia makan waktu petang so pagi2 sebelum pegi keje biasanya saya akan potong semua makanan dia, masukkan dalam slow cooker dan on je. Bila balik keje petang makanan dah masak saya trus blend, senang kan :D Lepas ni saya kena buat sebelum tido so bangun pagi dah masak trus blend untuk hantar ke school.



Mama: Siapa nak bawak bekal pi school?
Azfar: Saya saya saya...

Dear Azfar,
Sejak kamu hadir dalam hidup mama & baba kamu buat hidup mama & baba jadi huru hara.
Tapi sejak kamu hadir dalam hidup mama & baba juga kamu buat mama & baba rasa amat bahagia sayang.

We loves u our sweet lil baby..Happy 7 months young dear!

Lot of loves,
Mama & Baba

2 comments:

SurayaHarris said...

awwww..comelnya azfar ni..harris br nk masul 7 bln next month..nanti share resipi eh..=)

Mawar said...

Tq tq ;-) Share resipi? Ok, will do later

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails