05 August, 2011

Lima Ramadhan dan Bayi Kecil



Salam Ramadhan buat semua. Alhamdulillah, kita bertemu Ramadhan lagi.


Hari ni lima Ramadhan. Dua tahun yang lepas, di hari lima Ramadhan ini saya sedang berjuang menahan sakit untuk melahirkan buah hati kami berdua. Alhamdulillah, dia lahir sempurna betul-betul sebelum waktu berbuka, 7.28 mlm. Doa kami, moga dia menjadi insan yang berjaya di dunia tanpa sedikitpun lupa tentang akhirat. Kalau dihitung pada umurnya, memang ramai yang sentiasa bertanya bila agaknya dia boleh jadi abang. Bila agaknya saya nak menambah bilangan anak? Jawapan mudah, "nantilah.."

Bukan tak terlintas di fikiran, bukan juga tak teringin di hati kalau rumah kecil kami dimeriahkan dengan suara bayi kecil sekali lagi. Cuma hati saya belum bersedia, hati saya masih sangsi, hati saya masih risau. Senang cakap, saya belum bersedia sepenuhnya.


Lima Ramadhan, dua tahun yang lepas buah hati saya lahir dengan sempurna sifatnya. Yang kurang sempurna cuma berat dia. Mungkin pada orang lain, "Sekarang besar pun kan.." atau "Kecik dulu pun sekarang sihat elok je dia.."

Memang Alhamdulillah dia sihat, sempurna atas hendakNya. Tapi saya tak pernah berhenti dari memikirkan salahnya datang dari diri saya kah sampai dia lahir dengan saiz yang jauh di luar fikiran saya. Salah saya yang kadang-kadang terlupa ambil supplement? Salah saya yang sepanjang tempoh mengandungkan dia kurang selera untuk makan? Salah saya dihujung-hujung pregnancy walau tahu baby sedikit kecil tapi masih meneruskan niat berpuasa? Saya belum pernah berhenti dari memikirkan, adakah semuanya salah saya?


Jadi kalau masih ada yang bertanya bila nak tambah bilangan anak, jawapan yang mampu cuma "Nantilah..."
Kalau nak jawapan ikhlas, "Bila saya rasa saya mampu untuk menjaga diri dan baby dalam kandungan saya supaya dia lahir sempurna."

Susah bukan nak tentukan bilakah waktunya..




2 comments:

wardah @ fie shah said...

itulah kan, hati nak tapi 'nantilah'..bila tiba masanya ada lah.

Mawar said...

Mmg mcm tu lah..Diri sendiri je tahu apa yg dirasa kan?

Take care & Selamat berpuasa!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails